Jdi na obsah Jdi na menu
 


Uspořádání pracoviště

5. 3. 2012

1. Uspořádání pracoviště

 

 

·       Monitor. 

Panely LCD nabízejí vysokou kvalitu zobrazení, důležité je nastavení správné velikosti ikon a písmen vzhledem k úhlopříčce obrazovky. Vyšší rozlišení (full HD) nabízí hladší obraz. V systému je také potřeba zapnout vyhlazování písmen  ( například Clear Type), protože kostrbatost písmen způsobuje, že se oči musí více soustředit. Tím se také rychleji unavují.

·       Umístění monitoru.

Pro příjemné zobrazení je nutné, aby na monitor nedopadalo přímé nebo odrážené světlo, a to ani sluneční, ani umělé. Ideální je zastíněné pracovní místo s lokálním osvětlením, většinou nevadí nepříliš silné světlo z boku, nebo shora.

Uživatel nemá sedět tak, aby mu dopadalo světlo zepředu do očí. Lepší panely LCD obsahují čidlo regulující jas podle intenzity okolního světla.

·       Pohled na monitor.

Pohled by měl směřovat mírně dolů nebo rovně, nikdy ne nahoru. Samozřejmě přímo před sebe, ne stranou.  Jinak vás bude brzy bolet za krkem. Okohybné svaly se taktéž více unaví.

·       Procvičení očí.

Kvůli jednostrannému namáhání očí je nutné s nimi cvičit. Při jakékoliv příležitosti (počítač chvilku pracuje, nad něčím přemýšlím…) je dobré dívat se mimo monitor, podívat se z okna, na obraz – zkrátka donutit čočku oko zaostřit na vzdálenější předmět.

·       Kvalitní židle.

Zatěžována je krční páteř a zádové svaly, proto je třeba mít kvalitní a kvalitně nastavenou židli ( ev. Podložku pod nohy). Židle by nejlépe měla mít opěrky rukou. Špatné sezení u počítače tvoří 50% únavy při práci s ním.

·       Správná poloha ramen a zápěstí.

Ruce by měly být volně podél těla a zápěstí by měla být položena na podložce před klávesnicí. Myš by vždy měla ležet hned vedle klávesnice, nikdy ne v jiné výškové úrovni. Stálé namáhání předloktí může způsobit bolestivý zánět šlach.